RPBDK do 2030 (2033) a Droga Czerwona

Opublikowano: niedziela, 31, październik 2021

13 sierpnia 2021 Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji publicznych Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Do dnia zakończenia konsultacji tj. 17 września przeprowadzono analizę dokumentu i poddano go dyskusji wewnątrz Izby oraz z organizacjami otoczenia biznesu z Gdyni - większość głosów koncentrowała się na konieczności wprowadzenia do Programu brakującej tam „Drogi Czerwonej”. 

 W tym czasie też czasie w sprawie „Drogi Czerwonej” Rada Interesantów Portu Gdynia zorganizowała spotkanie z p. posłem M. Horałą. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele związków zawodowych, organizacji otoczenia biznesu oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Na spotkaniu rozmawiano nt. etapu prac nad „Drogą Czerwoną” i perspektywą jej budowy. Spotkanie zakończyło się przygotowaniem wspólnego stanowiska i pisma do p. premiera Morawieckiego ws. konieczności budowy tej drogi. Pismo i jak i uwagi do Programu – koncentrujące się na wprowadzeniu „Drogi Czerwonej” zostały wysłane w ostatni dzień konsultacji. 

Na pismo jeszcze nie nadeszła odpowiedź (choć częściowo za odpowiedź można uznać październikową odpowiedź MI na wspólne pismo, które KIGM wysłało na początku lipca, a które dot przyszłości portu Gdynia. Pytaliśmy tam m.in. o budowę „Drogi Czerwonej” - odpowiedź była publikowana na łamach ostatnich Namiarów). Natomiast w październiku Ministerstwo opublikowało Raport z konsultacji publicznych Programu w którym – w odpowiedzi na nasze uwagi, możemy przeczytać w dziale „Nowe odcinki dróg krajowych i dróg ekspresowych”/ Województwo Pomorskie/ Via Maris – Droga Czerwona w Gdyni   (str. 36), że:

Budowa Drogi Czerwonej w Gdyni uznana jest, przez Ministerstwo Infrastruktury, za priorytetinwestycyjny. Ministerstwo Infrastruktury prowadzi prace nad szczegółową analizą koncepcji drogowej „Droga Czerwona elementem „ostatniej mili” dostępu drogowego do portu Gdynia i granicy państwa”, która została przekazana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. 

Budowa drogi Via Maris wymaga wypracowania wspólnej koncepcji przebiegu oraz rozwiązań technicznych dla przebiegu tych inwestycji drogowych w Gdyni. Inwestycja ta jest na wstępnym

etapie koncepcyjnym, jako inwestycja uzupełniająca Drogę Czerwoną w Gdyni.

Przebieg drogi Via Maris, przez teren miasta Gdynia, wymaga uzgodnienia z Prezydentem Miasta Gdyni. Zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1376, z późn. zm.) w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta.

Ponadto, w myśl art. 20 ww. ustawy, do zarządcy drogi należy m.in. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, oraz koordynacja robót w pasie drogowym.