Webinar - V4 SEAPORTS

Opublikowano: poniedziałek, 30, czerwiec 2025

30 czerwca 2025 r. w zawiązku z kończącą się Prezydencją Polski w Grupie Wyszehradzkiej (V4) a także w kontekście podpisania przez Zarządy Polskich Portów Morskich - Gdynia, Gdańsk, Szczecin-Świnoujście porozumienia o współpracy strategicznej (24 czerwca br., Kongres Polskie Porty 2030, Sopot) odbyło się webinarium poświęcone strategii rozwoju tychże portów oraz kierunków ich polityki i działalności w zakresie współpracy z podmiotami z Czech, Słowacji oraz Węgier oraz zabezpieczenia logistycznego dla gospodarek krajów wchodzących w skład grupy V4. 

Webinar pt.: V4 SEAPORTS - the importance of Polish ports for the Visegrad Group countries. Potential and challenges, na który zostali zaproszeni przedstawiciele izb krajowych i regionalnych, a także związków i stowarzyszeń branżowych z ww. krajów zostało zorganizowanie przez ZMPSzŚ. Gościem specjalnym by przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury p. Maciej Jaszczuk. 

Zebranych powitali p. Weronika Gocłowska, rzecznik prasowa ZMPSzŚ oraz p. Rafał Machowiak, sekretarz generalny KIGM, który prowadził spotkanie oraz moderował panel dyskusyjny. 

W nagraniu wideo uczestników webinarium powitali prezesi portów – p. Dorota Pyć, p. Jarosław Siergiej oraz p. Piotr Gorzeński. Słowa powitania przekazał również p. Maciej Jaszczuk.

Po części powitalnej przedstawiciele zarządów portów przedstawili swoje prezentacje. O infrastrukturze dostępowej do portów, ich charakterystyce i ofercie, najnowszych inwestycjach i trendach mówili p. Ewelina Ziajka (ZMPGdynia) oraz p. Michal Stupak (ZMPGdańsk), p. Aneta Szreder-Piernica - następnie w dyskusji p. Rafał Zahorski (ZMPSzŚ).

Pan Maciej Jaszczuk wystąpił ze sprawozdaniem z trwającej rok polskiej prezydencji w V4, akcentując wydarzenia i działania mające związek z polską branżą portową oraz transportem i logistyką.

Następnie podczas dyskusji rozmawiano m.in. o wyzwaniach i możliwościach rozwoju transportu intermodalnego w portach Szczecin-Świnoujście, o tym w jaki sposób gdyński port będący liderem w przeładunku zbóż na Bałtyku może być ciekawą ofertą dla krajów zaplecza, a także o tym „Dlaczego port Gdańsk jest bramą dla handlu krajów centralnej i wschodniej Europy.