Węgry a przewozy kolejowe z Chin.
28 stycznia 2021 na stronie Ośrodka Studiów Wschodnich ukazała się notatka informacyjna dotycząca modernizacji suchego portu w węgierskim Záhony.
Zgodnie z informacją na początku bieżącego roku węgierskie przedsiębiorstwo East-West Gate rozpoczęło budowę terminalu kontenerowego znajdującej się przy granicy z Ukrainą miejscowości Fényeslitke. Będzie on wyposażony w pięć torów, umożliwiających przeładunek czterech składów towarowych o długości 740 m. – z toru „szerokiego” na „normalny”. Działalności komercyjną ma zacząć w pierwszym kwartale 2022 roku. Przewidywana przepustowość to 200 tyś. TEU roczne (z możliwością do powiększenia jej do 1 mln TEU).
Budowa terminalu w Fényeslitke jest elementem szerszego projektu modernizacji istniejącego już suchego portu w Záhony (przepustowość ok. 3-5 tyś TEU), a które jest uważane za obiekt stanowiący konkurencję dla polskich Małaszewiczów.
Władze węgierskie uważają ten projekt za strategiczny. Dzięki niemu Węgry mają się stać „bramą do Europy i kluczowym punktem ruchu towarowego między Azją a Europą”.
Zapraszamy do zapoznania się z tekstem notatki na stronie Ośrodka Studiów Wschodnich: