KIGM Oddział Pomorski: Spotkanie z Posłami.
12 sierpnia 2024 w siedzibie Szkoły Morskiej w Gdyni odbyło się zorganizowane przez KIGM Pomorski Oddział Regionalny spotkanie z posłami Koalicji Obywatelskiej – Jarosławem Wałęsą oraz Rafałem Siemaszko. KIGM reprezentowali przewodniczący Rady KIGM POR – Krzysztof Michnal, wiceprzewodniczący Rady KIGM POR – Jan Jarmakowski. Na spotkanie zostali zaproszeni również – Marek Tarczyński – przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia oraz Rafał Machowiak – Sekretarz Generalny KIGM. Głównym tematem spotkania była „Droga Czerwona” w Gdyni - postęp prac związanych z jej budową.
Zorganizowanie spotkania było następstwem odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelacje p. posła Jarosława Wałęsy z 20.05.2024 oraz posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (24.07.), podczas której temat ten był podejmowany. W swej interpelacji p. poseł J. Wałęsa zapytał Ministra Infrastruktury - Na jakim etapie znajdują się prace związane z planowaniem i budową Drogi Czerwonej? W którym roku planowane jest oddanie do użytku Drogi Czerwonej?
W odpowiedzi Ministerstwo przekazało informacje i harmonogram prac z terminami ukończenia etapów inwestycji, które znane były już od listopada 2023 i które ogłosiła GDDKiA i Mosty Katowice podczas konferencji zorganizowanej w Gdyni (szerzej pisaliśmy o tym na naszej stronie w zeszłym roku - www.kigm.pl/376-rada-kigm-4-2023). Dodatkowo możemy w odpowiedzi przeczytać, że „ W odniesieniu do kwestii uwzględnienia Drogi Czerwonej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) informuję, że środki finansowe na budowę Drogi Czerwonej w Gdyni zostały wskazane – jako wydatki budżetu państwa – w art. 19 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1716 – dalej Ustawa) w wysokości 2 mld zł. Powyższa regulacja stanowi podstawę do corocznego planowania, przez ministra właściwego do spraw transportu, środków w budżecie państwa na budowę Drogi Czerwonej. Nie ma zatem konieczności uwzględnienia budowy Drogi Czerwonej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wydatki na realizację zadań ujętych w Programie finansowane są z Krajowego Funduszu Drogowego, natomiast środki na realizację Drogi Czerwonej pochodzić będą z budżetu.” (przyp. w celu przyspieszenia prac i alokacji odpowiednich środków na budowę trasy wystosowano apel do premiera M. Morawieckiego o wpisanie Drogi Czerwonej do ww. Programu, wystosowany był w 2021 wspólne przez KIGM, organizacje otoczenia biznesowego Portu Gdynia, związki zawodowe).
Jako że terminy wskazane w odpowiedzi Ministerstwa nie były zadowalające dla stron zainteresowanych budową Drogi, a także w związku z brakiem realizacji postanowień Ustawy i przekazywania środków budżetowych na związane z nią prace, na posiedzeniu Komisji Gospodarki Morskiej 24 lipca br. J. Jarmakowski (wiceprzewodniczący Rady KIGM POR) zgłosił propozycje powołania komitetu sterującego przy MI, który pomógłby w pracach w realizacji projektu budowy Drogi Czerwonej. Obecny na posiedzeniu Minister Arkadiusz Marchewka, określił propozycję za wartą rozważenia i obiecał przekazać propozycję ministrowi Dariuszowi Klimczakowi.
Spotkanie z posłami miało na celu zapoznanie ich z dotychczasową działalności KIGM i innych podmiotów na rzecz lobbowania budowy Drogi Czerwonej oraz przedstawienie argumentów przemawiających za koniecznością realizacji inwestycji nie tylko jako warunku rozwoju Portu w Gdyni ale też jego obecnego funkcjonowania.
Posłowie wyrazili zainteresowanie wsparciem działań w ww. kwestii, pomysłem działań na rzecz powołania komitetu sterującego oraz współpracą i stałymi kontaktami z środowiskami zainteresowanymi budową DC, sprawami gospodarki morskiej regionu, a także inicjatywami KIGM związanymi z polską branżą morską. Zgodzono się, że w najbliższym czasie koniecznie będzie podjęcie starań by gwarantowane Ustawą środki na budowę DC, znalazły się w przygotowywanej ustawie budżetowej na 2025 r.