Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku portalu internetowego kigm.pl Uprzejmie informujemy, że od 25 maja 2018 r. obowiązuje tzw. RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/48/WE. Nowe prawo wprowadza zmiany w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych. Szczegółowe zapisy znajdziesz w nowej polityce prywatności portalu internetowego kigm.pl. Jednocześnie informujemy, że Państwa dane są przetwarzane w sposób bezpieczny, z należytą starannością i zgodnie z obowiązującymi przepisami
Polityka Prywatności/Cookies   
AKCEPTUJĘ
Joomla 3.1 Templates by FatCow Coupon

Rada KIGM Pomorskiego Oddziału Regionalnego 4/2024

Opublikowano: poniedziałek, 14, październik 2024

1 października 2024 w siedzibie Szkoły Morskiej w Gdyni odbyło się posiedzenie Rady KIGM Pomorskiego Oddziału Regionalnego. W spotkaniu wzięli udział: Krzysztof Michnal (Szkoła Morska), Jan Jarmakowski (GCT), Wojciech Szumielewicz (BCT), Cezary Łuczywek(Green Managment), Dariusz Jellonnek (Uniwersytet Morski), Andrzej Brzózka (Naftoport) oraz goście: Tomasz Lisiecki (Centrum Nowych Technologii), Grzegorz Bławat (Zarząd Morskiego Portu Gdynia)  oraz Rafał Machowiak (KIGM).

Głównymi tematami posiedzenia były:

1. Dyskusja dotycząca przygotowanego przez KIGM we współpracy z  ZMP Gdynia S.A. propozycji Regulaminu Komitetu Sterującego ds. Inwestycji Drogi Czerwonej.

W 23 lipca 2024 roku na posiedzeniu Komisji Sejmowej Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceprzewodniczący Rady KIGM POR J. Jarmakowski zgłosił propozycję powołania Komitetu Sterującego dla Inwestycji „Droga Czerwona”. Jego celem byłoby usprawnienie i przyspieszenie prac nad inwestycją poprzez koordynację i nadzór nad tym kluczowym dla Portu Gdynia przedsięwzięciem zarówno ze strony zaangażowanych przedstawicieli Rządu oraz zainteresowanych budową „Drogi Czerwonej” przedstawicielami władz regionalnych i lokalnych oraz organizacji skupiających biznes działający w otoczeniu Portu Gdynia.
Prace związane z ww. inicjatywą przedstawił Sekretarz Generalny KIGM p. R. Machowiak oraz przedstawiciel Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA Grzegorz Bławat. Następnie omówiono zgłoszone wcześniej uwagi i wprowadzono ostateczne zmiany. Postanowiono, że propozycja Regulaminu wraz z wnioskiem o powołanie Komitetu zostanie wysłana do Ministra Infrastruktury do 4 października.

2. Konsultacje społeczne dotyczące marynarzy i  zmiany Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.
Temat został zreferowany przez  p. C. Łuczywka. Z najważniejszych zmian jest propozycja wprowadzenia do Ustawy statusu 'marynarza' a także naliczanie składki ubezpieczeniowej dla marynarzy od kwoty minimalnego wynagrodzenia. Uznano, że propozycja zmian to ważny krok w kierunku regulacji sytuacji marynarzy i ich świadczeń emerytalnych i jest punktem wyjścia do dalszych rozmów i zmian, jako że inne proponowane zmiany wymagają jeszcze dopracowania.

3. Sprawy dotyczące zmian/propozycji zmian regulacji prawnych dotyczących rynku pracy i mogących mieć wpływ na przeładunki w portach morskich.
Powyższą kwestię przedstawił p. T. Lisiecki. Wskazał na trzy zmiany, które będą mieć duży wpływ na zatrudnianie w portach morskich, w szczególności  w obszarze kadr zajmujących się bezpośrednio przeładunkami. tj:
- przymusowe umowy o pracę na cudzoziemców,
- pełne oskładkowanie umów cywilnoprawnych i B2B,
- przyznanie nowych specjalnych uprawnień dla PIP,

Powyższe propozycje zmian odbiją się negatywnie na przedsiębiorcach działających w ww. obszarze. Skutkować będą wzrostem kosztów (w tym istotnego wzrostu kosztów zatrudnienia) oraz ryzyka prowadzenia działalności.
W związku z wprowadzeniem propozycji przedstawionych zmian można się spodziewać znaczącego zmniejszenia elastyczności zatrudnienia w branży. Elastyczność ta związana jest ze specyfiką funkcjonowania portu i  jest „niezbędna z powodów nieregularności zawinięć statków do portów morskich (okresy przerw i okresy intensywnych rozładunków, immanentnego braku stałości i punktualności wpłynięć)”,
Zmiany w prawie mogą też skutkować zwiększeniem się występującego obecnie zjawiska braku „rąk do pracy” w branży portowej, gdyż np. pracujące obecnie w RP osoby w portach z zagranicy mogą szukać pracy za granicą RP lub się przekwalifikować, a osoby dorabiające (zatrudnione na stałe gdzie indziej) będą otrzymywać wynagrodzenie pomniejszone o składki i przez to nie być zainteresowane dalszą współpracą,
W zakresie zwiększonego ryzyka prowadzonej działalności znajduje się brak pewności prawnej, spowodowanej np. ryzykiem natychmiastowego uznania przez inspektora PIP umów cywilnoprawnych lub B2B za umowy o pracę oraz koniecznością ew. skierowania odwołań do sądów (co będzie generować kolejne koszty i będzie trwało latami).

Na zebraniu poruszono również tematy dostaw prądu elektrycznego przez port i zmian jakie w tej materii będą obowiązywać od początku przyszłego roku.