Spotkanie z DEM MI.
W dniu 12 lipca 2023 r. z inicjatywy Departamentu Edukacji Morskiej Ministerstwa Infrastruktury odbyło się spotkanie on-line w sprawie prac nad dodatkowymi rozwiązaniami dotyczącymi zmian w przepisach dotyczących uzyskiwania kwalifikacji morskich do prowadzenia żeglugi przybrzeżnej i krajowej po wprowadzonej zmianie do rozporządzenia MGMiŻŚ z 23 kwietnia 2018 w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich (Dz. U. z 2012 poz. 802 z póź. Zm) W spotkaniu wzięło udział 60 uczestników, reprezentujących strony zainteresowane wprowadzeniem zmian systemowych w ww. zakresie.
Powyższy temat był zauważony i poruszony przez KIGM już w zeszłym roku. Projekt zmian regulacji został również przedstawiony na początku br. Minerstwu, które opublikowało go na swojej stronie.
Na spotkaniu można się było dowiedzieć, że w ramach przeprowadzonych prekonsultacji publicznych wpłynęło wiele propozycji zmian w zakresie:
• wprowadzenia dodatkowych skróconych szkoleń wyrównawczych do podnoszenia kwalifikacji w zakresie żeglugi przybrzeżnej i międzynarodowej (np. uzyskanie dyplomu w żegludze przybrzeżnej na podstawie dyplomu szypra 1 i 2 klasy żeglugi krajowej);
• wprowadzenia dodatkowych dyplomów kwalifikacyjnych w żegludze krajowej w dziale maszynowym zawierającej moce powyżej 1100 kW;
• wprowadzenie nowych definicji np. żeglugi serwisowej oraz członka załogi będącego personelem do obsługi morskich farm wiatrowych – IP Code;
• uznawanie praktyki pływania w dziale maszynowym na statkach urzędów morskich.
W czasie dyskusji na bieżąco konsultowano i porównywano zgłoszone wcześniej propozycje zmian oraz rozważano ich możliwość wprowadzenia.
Ze strony Krajowej Izby Gospodarki Morskiej głos zabrał dr kpt. ż.w. Cezary Łuczywek - członek Rady Pomorskiego Oddziału Regionalnego w Gdyni, który podkreślił, że stworzenie rozszerzonej żeglugi krajowej o akweny przyległe do morza terytorialnego, na których Rzeczypospolita Polska może budować i użytkować wyspy, konstrukcje i inne urządzenia, jak np. farmy wiatrowe (Ustawa o obszarach morskich), rozwiązałoby problem uprawnień i mocy statków w dziale maszynowym. Należałoby dodać tylko jedno dodatkowe przeszkolenie w zakresie eksploatacji statków na tych akwenach, organizowanego przez jednostki edukacyjne.
Konsultacje w ww. kwestii będą kontynuowane. Kolejny etapem będzie przesłanie przez Ministerstwo informacji ze spotkania wraz z zaproponowanymi zmianami z prośbą o dalsze uwagi i komentarze.